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Stadtgartenkonzert, Juni 2005___
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Disclaimer____________________

Donnerstag, 23. 11. 06

20.00 Uhr
Konzert



Ort:
Foyerraum im Hinterhaus des KHM-Neubaus
Filzengraben 2
50676 Köln
Nähe Heumarkt

http://www.khm.de

Frank Barknecht, seit Anfang November 2006 neuer Fellow in der
Fächergruppe Kunst- und Medienwissenschaft, zeigt sein Projekt
"Faltig" und stellt in einem Werkstattgespräch seine Arbeit vor:

"My current project "Faltig" is developed using Pure Data and consists
of sound and visuals, that both are produced simultaneously by
evaluating an underlying physical model, that in itself is invisible
and inaudible. While performing, just the model is influenced
directly, while the visual and auditory aspects mainly provide
feedback to guide the performer's improvisations.
It is hoped, that in this setup the model creates an intimate link
between sound and video, so that both become more than the sum of
their parts.
Parts of this software that are considered to be of general use are
published under a free license for others to study and use."

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"Offener Schaltkreis" ist eine interaktive Klanginstallation von
Tobias Beck, Christoph Haag, Martin Rumori, Micha Thies, Franziska
Windisch und Ludwig Zeller, die zur Zeit im Foyerraum der KHM
ausgestellt ist. "Offener Schaltkreis" ist eine Einladung an die
Besucher, Attribute von Klanglichkeit im Raum zu entdecken und durch
spielerische Konfiguration zu interpretieren. Ein stilles Labyrinth
aus offenen Kupferbahnen auf Boden und Wand trägt die elektrischen
Signale eines vielkanaligen Klangvorrats. Erst durch das Aufsetzen
oder Aufstellen kabelloser Lautsprecherspindeln auf die Kupferbahnen
werden die transportierten Klangschichten hörbar und die
Interpretation des gesamten Klangvorrats durch die Besucher
ermöglicht.


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Frank Barknecht is a writer, software developer and sound/code artist
living in Cologne, Germany. Since 2005 he is part of GOTO10, an
international collective of media artists, musicians and coders
devoted to using and promoting Free Software in their work, which was
founded in France originally.

His favorite weapon of mass creation is the software "Pure Data"
written as open source project by Miller Puckette and many others. He
is involved in the "Pd scene" since around 2001, where he is
supporting new users through the Pd mailing lists and helps maintain
the central code repository.

He wrote a handful of Pd objects like the popular fluid~ soundfont
synthesizer for Pd, but most of the time he concentrates on developing
libraries of Pd patches, so called abstractions. These include the
preset handlers Memento and SSSAD, the instrument collection RRADical,
and recently a port of Karlheinz Essl's Realtime Composition Library
for Max/MSP to Pd.

Frank Barknecht did concerts, talks and workshops in Germany (KHM
Cologne, ZKM Karlsruhe), Austria (IEM Graz), London (Space),
Netherlands (Montevideo Institute + Waag in Amsterdam, V2 Rotterdam)
and Slovenia.

He participated and coorganized the "Pure Data Big Band" in Cologne, a
multinational group of of almost 20 media artists performing
improvised sound and video together in Feb. 2005.

Currently he holds a fellowship at the KHM Cologne.

www.footils.org
www.goto10.org


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Tagesprogramm: Dienstag, 21. November 2006


Köln UKW: 89,9 MHz

00:00 Uhr

Nachrichten

00:05 Uhr

Neue Musik

"Klangkunst als Medienkunst"
Zehn Jahre Klanglabor der Kunsthochschule für Medien in Köln
Von Hubert Steins
Deutschlandradio Kultur 2006

01:00 Uhr

Nachrichten
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Samstag, 11.11.06

11.11 Uhr
Linux-Install-Party

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Veranstaltung zur Eröffnung des Kölner Karnevals
Klanglabor, Filzengraben 8-10

Bitte beachten:
- Laptop mitbringen
- Vorher Daten sichern und Platz auf der Festplatte schaffen!
- Tools für Resizing und Repartitionierung Eurer Festplatte sind vorhanden
- Linux-Installations-CDs (Ubuntu) sind vorhanden
- Schnupper-Live-CD (Knoppix) ist auch vorhanden
(keine Installation nötig)

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Mittwoch, 8.11.06

19:00 open installation
19:30 talk
20:00 performance



"Taking Soundings"

Yolande Harris offers a preview of her new composition "Taking Soundings".

This is the final presentation/performance of her research project
"...the landscape is now an acoustic chamber...",
made as artistic fellow at the Klanglabor, Academy of Media Arts, Cologne.

(KHM) from 8 March until 8 November 2006

http://www.yolandeharris.net


Taking Soundings
(a composition emerging from processes of
navigation to create coastlines of sound)

Klanglabor, KHM, Filzengraben 8-10, backyard, Köln

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Mittwoch, 25.10.06

20.00 Uhr
Konzert



---PULSATING RADIO STAR---

elektronische Musik von
Yunchul Kim und
Jörg Lindenmaier

---in der Aula der KHM---
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Donnerstag, 29.6.06

20.00 Uhr



Das Mollsche Gesetz, feat. Telefante,
präsentieren mit dem Klanglabor der Kunsthochschule für Medien Köln:

Fernand Braudel "The Mediterranian in the Ancient World - Seeing the Sea"

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Dienstag, 27.6.06

19.00 Uhr

Mittwoch, 28.6.06

11.00 - 19.00 Uhr



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Freitag, 23.5.06
Samstag, 24.5.06


jeweils von 10.00 - 16.00 Uhr

Workshop von
Klaus Schöning und Michael Riessler:
"Ars Acoustica - Ars Intermedia"

Anmeldungen bitte an finnegan@khm.de

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Mittwoch, 14.6.06


19.00 Uhr

Donnerstag. 15.6.06

20.00 Uhr



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Donnerstag, 18.5.06


20.00 Uhr



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Mittwoch, 17.5.06

19.00 Uhr



Intrigued by the shifting role of sound in art and everyday life, is my ongoing research project that looks more deeply into the potentials of the expanded musical score. It is a proposal for a shift in thinking of space and time described by sounds and images in a technologically extended environment. Sound fits into this is in a peculiar way - the scores are no longer about communicating instructions for specific sounds but are expansive, mapping out a series of spaces that we 'navigate' through.

...the landscape is now an acoustic chamber... is an idea to treat sound in relation to technologies of navigation and environmental information, questioning our shifting relationship with the physical environment in an age of technological contact. How do we now find our way, recognise our territory, get lost? Where is sound in this?
If I treat sound and instrument as exocentric from the body, existing within our fragmented and dissolving idea of space and location, maybe I can find a way to consider site as an instrument and simultaneously a score.
If one could turn an acoustic chamber inside-out, like a sock, one could confront the acoustic resonance of landscape. Our ultra-portable technologies and our ensuing mobility within an orbiting infrastructure, is the enclosure within which the soundscape resonates. ---------------------

Yolande Harris (UK 1975) is a sound artist working with video and interactive technologies to create Score Spaces through performances and installations. She has a multi-disciplinary background having studied in Edinburgh University (music, art history, philosophy), Dartington College of Arts (BA in contemporary music and composition) and Cambridge University (MPhil architecture and the moving image). From 2000 to 2003 she lived in Barcelona and developed the Video-Organ instrument through residencies and performances.
Between 2003 and 2005 Yolande was a resident artist/researcher at the
Jan van Eyck Academy for Visual Arts in Maastricht, and acted as artistic director of the Meta-Orchestra. Yolande has recently been awarded a fellowship at the Academy of Media Arts in Cologne.
She has performed and exhibited her works in such cities as Istanbul, Thessaloniki, Brussels, Oslo, Barcelona, Amsterdam, Maastricht, Dublin, and her writings are published in international journals and anthologies.

http://www.yolandeharris.net


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Mittwoch, 10.5.06

20.00 Uhr und
Donnerstag, 11.5.06
Freitag, 12.5.06

jeweils von 11.00 bis 17.00 Uhr


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Donnerstag, 20.4.06

20.00 Uhr


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Mittwoch, 19.4.06

19.00 Uhr

 

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Dienstag, 21.2.06


20.30 Uhr

Das Klanglabor der KHM lädt ein:

Elektroakustisches Konzert mit der Gruppe NANOSCHLAF.

Aula der KHM
Eintritt frei
Kunsthochschule für Medien Köln, Filzengraben 2 b/c,
50676 Köln

NANOSCHLAF
Sven Hahne Sound-Programming
Matthias Muche Posaune
Philip Zoubek Piano
Christian Thomé Elektronik, Schlagzeug

Die Preview zu NOCTURNES, einer Reihe von Gesprächskonzerten/Expanded Lectures von Prof. Anthony Moore, Martin Rumori und Matthias Muche im Sommersemester 2006 in der Aula der KHM.

NANOSCHLAF arbeitet an einer wirklichen klanglichen, wie auch strukturellen Verschmelzung von akustischer und elektronischer Musik. Akustische Klänge werden zu elektronischen Klängen generiert, die wiederum neue Aktionen auslösen und den Zyklus von Rückkopplungen einer musikalischen Komposition in Gang setzen. Es werden geräuschhafte Fragment Milieus untersucht, in elegische Tiefen getaucht, oder subtile Ebenen feiner mikrotonaler Schwebungen und Rhythmen besucht.

NANOSCHLAF entstand während der intermedialen Konzertreihe FRISCHZELLE im Stadtgarten Köln (www.khm.de/frischzelle). Sven Hahne und Matthias Muche, als Veranstalter und Initiatoren der FRISCHZELLE, suchten in diesem Projekt zusammen mit Christian Thomé und Philip Zoubek die konsequente Fortführung ihrer Vision der intermedialen Komposition und Improvisation mit sowohl akustischen, wie auch elektronischen Instrumenten.

Der Mensch schläft immer weniger, die Maschine trotzdem.
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Dienstag, 7.2.06

10.30-13.00 Uhr

SEMINAR - MEMORY MACHINES

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Freitag, 3.2.06

11.00-13.00 Uhr
UNIX-Seminar
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Donnerstag, 26.1.06 ab 20.00 Uhr

Live-Elektronik Analog
Experimentelle Kompositionen der 60er und 70er Jahre


Konzert mit Werken von
David Behrman
, Alvin Lucier, Steve Reich, Takehisa Kosugi u. a.

Leitung: Peter Behrendsen

Mitwirkende: Tobias Beck, Tobias Grewenig, Volker Hennes, Anthony Moore, Matthias Muche, Juan Orozco, Martin Reich, Martin Rumori, Gerriet Sharma, Dirk Specht

Schon lange bevor Laptops, MIDI-Controller und digitale Sensoren die Aufführungen elektroakustischer Musik bestimmten, war die Verwendung von "Live-Elektronik" besonders in den 60er und 70er Jahren sehr verbreitet. Im Unterschied zur im Studio fixierten Tonbandmusik europäischer Provenienz waren diese Stücke flexibel und durch die jeweiligen Aufführungsbedingungen bestimmt. Gestische wie visuelle Prägnanz, Raumbezogenheit und Konkretheit waren einige ihrer Merkmale. Komponisten wie David Behrman, John Cage, Alvin Lucier oder David Tudor schufen experimentelle Werke, die die "Live-Elektronik" nicht nur als Aufführungspraxis, sondern als formbildendes Element zwischen Komposition, Improvisation und Performance etablierten.

Peter Behrendsen, Klangkünstler, Komponist und Musiker aus Köln, hat mit allen diesen Komponisten gearbeitet. Unter seiner Leitung führen Angehörige der Kunsthochschule für Medien Stücke der experimentellen, analogen Live-Elektronik-Ära der 60er und 70er Jahre auf. Dabei kommen unter anderem Bandmaschinen, Synthesizer, Teekannen und Gitarren-Tonabnehmer zum
Einsatz.

Ort: Kunsthochschule für Medien Köln, Aula
Filzengraben 2, 50676 Köln

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Mittwoch, 14.12.05 - Freitag, 16.12.05

"It's Spring Time" - 3 day "Pure Data"
Physical Modelling workshop by Frank Barknecht

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Dienstag, 13.12.05

10.30-13.00 Uhr
SEMINAR 5 - MEMORY MACHINES
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Freitag, 2.12.05


11.00-13.00 Uhr
UNIX 6
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Dienstag, 29.11.05

10.30-13.00 Uhr
SEMINAR 4 - MEMORY MACHINES
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Freitag, 25.11.05

11.00-13.00 Uhr
UNIX 5
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Freitag, 18.11.05

11.00-13.00 Uhr
UNIX 4


14.00-18.00 Uhr
Julian Rohrhuber - Algorithmische Akustik
Musiksystematischer Arbeitsraum
im musikwissenschaftlichen Institut der
Universität Köln.
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Donnerstag, 17.11.05


11.00-16.00 Uhr
workshop by Peter Andersen

20.00 Uhr

lecture performance
Chris Brown & "THE HUB"

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Mittwoch, 16.11.05

18.00 Uhr
presentation by Peter Andersen

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D
ienstag, 15.11.05

10.30-13.00 Uhr
SEMINAR 3 - MEMORY MACHINES

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Freitag, 11.11.05

11.11 Uhr

Linux-Install-Party
 

Veranstaltung zur Eröffnung des Kölner Karnevals
Klanglabor, Filzengraben 8-10

Bitte beachten:
- Laptop mitbringen
- Vorher Daten sichern und Platz auf der Festplatte schaffen!
- Tools für Resizing und Repartitionierung Eurer Festplatte sind vorhanden
- Linux-Installations-CDs (Ubuntu) sind vorhanden
- Schnupper-Live-CD (Knoppix) ist auch vorhanden
(keine Installation nötig)

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